Start / Sauna
Sauna
JAK KORZYSTAĆ Z SAUNY?

Przed wejściem do sauny należy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Niewskazane jest korzystanie z sauny zaraz po posiłku lub po spożyciu alkoholu. Zawsze należy zmyć makijaż i zdjąć całą biżuterię, w przeciwnym razie grożą nam poparzenia. Ciało przed wejściem do sauny należy bardzo dobrze osuszyć. Zanim zażyjemy kąpieli w saunie najpierw przygotowujemy ciało poprzez skorzystanie z natrysku. Następnie należy dokładnie osuszyć ciało i można rozpocząć właściwą kąpiel w saunie.

Ważne, aby pamiętać, że do sauny wchodzimy zawsze z nowym, suchym ręcznikiem, a nie z tym, którego użyliśmy do osuszenia ciała po natrysku. Każdorazowo przebywa się w saunie około 8-12 minut. Temperatura ogrzanego powietrza jest różna. Sauna wyposażona jest w ławy, które znajdują się na różnym poziomie.

Pierwsza faza to faza nagrzewania. Początkowo należy usiąść na najniższej ławie. Tu temperatura powietrza wynosi około 40°C. Na ławie najwyższej temperatura dochodzi nawet do 110°C. W zależności od wydolności organizmu i istoty samego zabiegu, można stopniowo przesiadać się na ławy wyższe, można także pozostać na ławie najniższej przez cały zabieg. W trakcie zabiegu (przy drugim wejściu do kabiny) można polewać na stos rozgrzanych kamieni wylewamy około 1 litra wody, podnosi to wilgotność powietrza, co jednak nie jest zalecane osobom o słabszej wydolności. Do wody, którą będziemy polewać kamienie można dodać swoje ulubione olejki aromatyczne. Wydobyte z nich substancje zapachowe doskonale inhalują, poprawiają nasze samopoczucie, odprężają, lub też mogą działać pobudzająco.

Jeśli tylko w trakcie zabiegu poczujemy się źle, należy spokojnie i powoli wstać i opuścić kabinę. Jeśli korzystaliśmy z sauny leżąc na ławach, przed wyjściem dobrze posiedzieć około 2 minut. Następnie przechodzimy do fazy ochładzania. Faza ta, także powinna trwać 8-12 minut. Po wygrzaniu ciała i dostatecznie dużym wystąpieniu potu, należy schłodzić organizm w kąpieli lub pod prysznicem o temperaturze 12-20°C. Kąpiel ta ma na celu wytworzenie reakcji, która zmusi naczynia krwionośne do skurczu. Taki swoisty trening naczyń znacznie poprawia ich wydolność. Prysznic należy zacząć od schładzania stóp, nóg i dalej w kierunku serca.

Schemat ten, czyli kąpiel w saunie i kąpiel pod chłodnym natryskiem, powtarza się około 3 razy. Ważne jest, aby każdy z tych etapów był wykonywany dokładnie. Kąpiel w saunie zawsze kończy się chłodnym natryskiem.

Zawsze po kąpieli w saunie zaleca się około 20-30 minutowy odpoczynek. Należy także uzupełnić płyny w organizmie, pijąc wodę mineralną lub soki. Sokiem szczególnie polecanym jest sok pomidorowy, który uzupełni potas, ważny w pracy serca.


WSKAZANIA DO KĄPIELI W SAUNIE
  • niska odporność organizmu
  • choroby reumatyczne 
  • zaburzenia przemiany materii 
  • zwiększenie wydolności organizmu 
  • pielęgnacja skóry ciała 
  • relaks 
  • ukojenie układu nerwowego (nerwobóle, rwa kulszowa, przykurcze mięśniowo-stawowe) 
  • schorzenia kośćcowe 
  • zwyrodnienia stawów 
  • urazy stawów 
  • trądzik czy cera tłusta 
  • choroby układu oddechowego tj. przewlekłe zapalenie zatok, nieżyt gardła i krtani 
  • zapalenie pęcherza moczowego, kamica dróg moczowych, 
  • przewlekłe zapalenie jelit, nieżyt żołądka

PRZECIWWSKAZANIA DO KĄPIELI W SAUNIE

  • ostre okresy choroby
  • nadciśnienie tętnicze 
  • nosicielstwo chorób zakaźnych  
  • gorączka 
  • niewydolność krążenia 
  • choroby serca 
  • choroby nowotworowe  
  • miażdżycowe stwardnienie tętnic 
  • zakrzepowo-zatorowe zapalenie tętnic 
  • skłonności do krwawień 
  • kruche naczynia krwionośne 
  • cukrzyca 
  • nadczynność tarczycy 
  • czynna choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy 
  • choroby ośrodkowego układu nerwowego 
  • padaczka 
  • stany psychotyczne 
  • ciąża 
  • menstruacja - po konsultacji z lekarzem